.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مجمع نمایندگان تالار گفتگو ایجاد می نماید

شمال نيوز: دفتر مجمع نمایندگان به منظور کمک به توسعه استان تالار گفتگو ایجاد می کند.

ایرج نیازآذری، رئیس دفتر مجمع نمایندگان در نشست "رهیافت ها و الزامات توسعه پایدار در استان مازندران" گفت: این دفتر تلاش دارد در قالب تالار گفتگو زمینه انعکاس و تعامل دیدگاه های دستگاه های اجرایی، دانشگاهیان، رسانه ها، و بخش خصوصی و عمومی درباره عوامل و موانع توسعه استان، رهیافت ها، و راهکارهای پیش برنده و شتاب بخش توسعه استان را فراهم نماید.

 رئیس دفتر مجمع نمایندگان استان مازندران با طرح پرسش هایی پیرامون توسعه استان عرضه داشت: گره کار کجاست که در امر توسعه استان هر گروهی راه خودش را می رود؟ چه باید کرد که با توجه به تمامی ظرفیت ها، چالش ها، و محدودیت ها از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب رفته و شاخص های توسعه در استان را به حد مطلوب افزایش دهیم؟

نیازآذری با اشاره به اهمیت همکاری های بین سازمانی برای شتاب بخشی به روند توسعه استان تصریح کرد: برای اینکه به صدای مشترکی دست پیدا کرده و ادبیات واحدی برای بیان نیازها، اولویت ها، و دغدغه ها داشته باشیم ضرورت دارد در فضایی صمیمانه و کارشناسی در کنار یکدیگر جمع شویم.

وی در ادامه اهداف اصلی برگزاری چنین میزگردی را اتخاذ راهکارهایی برای تعمیق همگرایی و هم افزایی در استان خواند و از همه گروه ها و نهادهای علاقه مند به توسعه استان خواست برای نیل به اهداف مجمع به این دفتر کمک نمایند.

نیازآذری فضای حاکم بر نشست اول را عالمانه و همکاری جویانه خواند و اظهار داشت: مدعوین از اینکه چهار ضلع موثر توسعه برای اولین بار در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ابراز رضایت داشته اند.

در ادامه ی نشست افراد حاضر به بحث در چارچوب پرسش های مطرح شده پرداخته و نظرات خود را بیان نمودند. رئیس اتاق بازرگانی ساری مشکل را در عدم زمینه ی اجرایی ایده ها دانسته و گفت: همه باید با هم صادقانه صحبت کنیم. دانشگاه باید به ما ایده بدهد. اما وقتی ایده ها زمینه ی اجرایی شدن نداشته باشد فایده ای ندارد. عشریه در ادامه به مشکلات بخش خصوصی اشاره کرده و سود بالای بانکی را بزرگ ترین معضل سرمایه گذاری در تولید عنوان نمود.

نوربخش معاون برنامه ریزی اداره کل برنامه و بودجه معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران در پاسخ به اینکه "آیا استان مازندران دارای سند توسعه است؟" گفت: سند چشم انداز توسعه استان از سال 1384 تا 1404 طی یک برنامه بیست ساله تهیه و تنظیم شده است. وی در ادامه تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که از تمام ظرفیت های استان برای تدوین سند توسعه استان استفاده کنیم.

در ادامه مهندس کمالی رئیس دفتر و مشاور تحقیقاتی سید هادی حسینی نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه می بایست در سند توسعه استان به نتایج کار نیز توجه شود اظهار داشت: درست است که ما سند توسعه استان داریم اما آیا به نتایج واقعی آن در سطح استان نگاه می کنیم؟

طرح سوال از جانب مهندس کمالی اظهارات صادقعلی رنجبر استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه را در پی داشت. وی با بیان اینکه نتیجه کار یک پراکندگی و واگرایی را در امر توسعه نشان می دهد بیان داشت: ما در استان دچار یک نوع سردرگمی هستیم. ما به دلیل پراکندگی دیدگاه های کارشناسی نمی توانیم به سند مورد توافقی دست پیدا کنیم. ما باید در بحث توسعه پایدار به ظرفیت های بومی استان مازندران تکیه کرده و نباید حسرت استان های دیگر همچون اصفهان را بخوریم. مازندران باید خودش باشد. با تمامی امکانات، ظرفیت ها و محدودیت هایش. البته استان هایی هستند که پیشرفت های بسیاری داشته اند که باید از تجارب آنها استفاده کرد.

صادقی از روزنامه نگاران فعال استان با بیان اینکه می بایست در توسعه استان به رسانه ها توجه داشت به بیان چند پیشنهاد برای توسعه استان پرداخت. وی چهار مورد محوری را در جهت این امر عنوان ساخت: 1- تأسیس بانک ایده. 2- تأسیس اتاق فکر. 3- بهره گیری از تجربه توسعه سایر استان ها و 4- نگاه نو به مقوله صادرات.

* مهدی نژاد، رئیس جهاد دانشگاهی استان: باید به صورت جداگانه عمل کرد. یعنی باید هر بخش از توسعه را سامان داد و سپس به سراغ بخش دیگر رفت. برای مثال در اتحادیه اروپا دو سال را به بحث نانو اختصاص می دهند و در آن دو سال تمام تلاش خود را صرف نانو می کنند و پس از آن به سراغ موضوع دیگری می روند. متأسفانه ما در استان مازندران دچار روزمرگی هستیم و این یکی از اصلی ترین علل عقب ماندگی استان است.     

* کاکوئی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: 4 عارضه کلی در توسعه استان وجود دارد: 1- وضعیت واقعی استان را هر گروهی از دید خود به آن نگاه می کند. 2- دلائل عدم توسعه استان. 3- جایگاه استان کجا باید باشد؟ و 4- چطور باید به این جایگاه برسیم؟.

* طبری، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش: توسعه پایدار زیرساخت می خواهد. مشکل ما آن است که نگاه منابع انسانی نداریم. یعنی به نیروی انسانی اهمیت نمی دهیم. ما باید ببینیم در امر توسعه کجا بودیم؟ کجا هستیم؟ کجا می خواهیم برویم؟ و چگونه؟. بر این اساس می بایست ماتریسی دوبعدی متشکل از فعالیت های موازی و مکمل تشکیل داد.

* دکتر عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بابل: به قول حضرت امام (ره) مبدأ همه تحولات دانشگاه است. باید به دانشگاه ها توجه جدی شود. در این راستا می بایست نگاه حرفه ای به مدیریت داشته و افراد نخبه را در رأس کار قرار دهیم.

* فلاح، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید آرزوها و دغدغه های مشترکی که با هم داریم را جمع بندی کرده و سپس با طرح یک الگوی جامع از نیروهای متخصص استفاده کرده تا به توسعه برسیم.

* عباس مهدوی، روزنامه نگار: در بحث توسعه نباید گول الفاظ و شعارهای بزرگ را خورد. باید از همین ظرفیت های کوچک و خرد استفاده کرد. مگر توسعه چیست؟ همین که بتوانیم از ظرفیت های محلی استان استفاده کنیم گام مهمی در امر توسعه برداشته ایم. برای مثال ما در حوزه ی گردشگری رمضان هیچ کاری نکرده ایم. و یا در مورد چشمه سورت هیچ برنامه ای نداریم. مدل بومی توسعه استان می تواند با همین ظرفیت های استانی که در اختیار داریم انجام شود.

شایان ذکر است نشست رهیافت ها و الزامات توسعه پایدار در استان مازندران روز دوشنبه 31 تیرماه در محل دفتر مجمع نمایندگان مازندران با حضور اساتید دانشگاه ها، فعالان بخش خصوصی، مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی، و اصحاب رسانه برگزار گردید. در این نشست که ماهیت سیاستگذاری نحوه برگزاری اندیشگان را داشته و با ریاست ایرج نیازآذری رئیس دفتر مجمع نمایندگان مازندران برگزار گردید و مقرر گردید جلسات آتی با تشکیل کارگروه های تخصصی به بررسی مسائل توسعه استان بپردازد./ف


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.